سن مناسب مهد کودک چه سنی است؟

بهبود روابط اجتماعی در سن کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که هر چه کودکان برقرار ارتباط با دیگران را بهتر بیاموزند در جامعه با مشکلات کم‍‌‌تری برخورد خواهند داشت. مهد کودک محلی است که در آن به کودکان نحوه برقراری ارتباط با دیگران و جامعه، اصول اولیه زندگی و تحصیلی را آموزش می‌دهند.
در حقیقت مهدکودک اولین قدمی است که در خصوص آموزش رسمی کودکان برداشته می‌شود.  

 

 بهترین سن برای رفتن به مهد کودک

در حقیقت باید گفت که هیچ عاملی نمی‌تواند تعیین کند سن مناسب مهدکودک دقیقا چندسالگی است. رفتن کودک به این محیط بستگی به آمادگی رشد کودک، الزامات محیط جغرافیایی و برنامه زمان بندی خاص مهدکودک دارد.

اما در حالت کلی سن مناسب برای مهدکودک بین 3 تا 5 سال است. تصمیم گیری در مورد زمان شروع مهدکودک باید توسط والدین با مشورت مربیان و سایر متخصصان که می‌توانند به ارزیابی آمادگی کودک برای مدرسه کمک کنند، گرفته شود. وجود عوامل زیر نیز تعیین کننده سن مناسب مهدکودک است:

  • کودک توانایی صحبت کردن و توصیف شرایط را دارد،
  • آمادگی لازم برای جدا شدن از والدین را دارد،
  • توانایی انجام مراقبت از خود را داراست،

اگر مادری شاغل است، برای فرزند زیر ۳ سال خود باید یک نفر را به عنوان مراقب انتخاب کند. این شخص می‌تواند مادربزرگ، خاله یا یک پرستار باشد که بچه در کنار او احساس آرامش و ایمنی کند. بچه های زیر سه سال نیازمند توجه متمرکزتر در خانواده هستند و مربی مهد نمی تواند فقط به او توجه کند بنابراین ممکن است روحیه کودک آسیب ببیند.

همچنین رفتار کودک خود را زیر نظر بگیرید، زمان رفتن و برگشتن او از مهد، حالت روحی‌اش نشان دهنده میزان رضایتش از محیط است. اگر هر روز با گریه و زور به مهد می‌رود و ناراحت و غمگین برمی‌گردد، این اتفاق را نادیده نگیرید و به فکر تغییر شرایط باشید.

 

سن مناسب برای مهدکودک

تاثیر مهدکودک بر رشد کودک 

 مهدکودک رفتن فرزندانتان می‌تواند فوایدی به همراه داشته باشد:             

  • مهدکودک بستر مناسبی برای آموزش‌های متناسب با سن کودک است. از جمله نقاشی، شمارش، شعر‌های کودکانه ، زبان دوم و ... .
  • فرستادن کودک به مهد رشد اجتماعی را تسهیل می‌کند. کودک یاد می‌گیرد چگونه با کودکان هم سن خود و همینطور با مربیان تعامل کند.
  • مهدکودک اولین فرصت برای تجربه استقلال از مادر می‌شود.
  • کارگروهی مثل گروه سرود، نمایش‌های عروسکی و تئاتر و سایر بازی‌های گروهی که انجام می‌دهند، باعث می‌شود یاد بگیرد و بداند چطور با دیگران همکاری کرده تا به هدف مشترکی دست پیدا کنند.
  • فرستادن کودک به مهد به پرورش قوای ذهنی و همینطور مهارت‌های جسمانی وی کمک می‌کند.
  • کودک با قرار گرفتن در محیط مهد کودک برای مدرسه رفتن و ورود به محیط اجتماعی گسترده‌تر آماده می‌شود.

بچه در چه سنی به مهدکودک برود؟

 

5 مهارتی که کودکان در مهدکودک یاد می‌گیرند

معمولاً کودکان در مهدکودک فعالیت‌های زیادی را انجام می‌دهند که هدف از این فعالیت‌ها رشد کلی کودک و آمادگی برای آغاز آموزش‌های رسمی است. ممکن است این مهارت‌ها به نسبت مهدکودکی که فرزند خود را در آن ثبت نام کرده‌اید یا منطقه جغرافیایی شما متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • مهارت‌های اجتماعی: کودکان یاد می‌گیرند که کار کنند، با دیگران بازی کنند، به نوبت بازی کنند و اسباب بازی‌ها و وسایل خود را بادیگران به اشتراک بگذارند. همچنین یاد می‌گیرند که از قوانین پیروی کنند و به دیگران احترام بگذارند.
  • مهارت‌های زبانی و سواد: کودکان با حروف الفبا آشنا می‌شوند و ممکن است در بعضی از مناطق آموزش نوشتن را نیز یاد بگیرند و کلمات و جملات ساده را ادا کنند و بخوانند. آنها همچنین دستور زبان اولیه و ساختار جمله را یاد می‌گیرند و روی مهارت‌های شنیداری و گفتاری آنها کار می‌شود.
  • مهارت‌های ریاضی: در این قسمت کودک شمردن اعداد را می‌آموزد و آنها را از یکدیگر تشخیص می‌دهد، همچنین می‌تواند اعداد ساده را جمع و تفریق کند. علاوه بر این مهارت‌های اولیه هندسه مانند اشکال و اندازه گیری را یاد می‌گیرد.
  • مهارت‌های علمی: کودکان در مورد دنیای طبیعی از جمله فصول، گیاهان، حیوانات و آب و هوا و دنیای مدرن مانند ماشین‌ها، کارخانجات و ... نکاتی را یاد می‌گیرند.
  • رشد فیزیکی: در این مرحله مهارت‌های بدنی مانند دویدن، پریدن، بازی کردن و ... و مهارت‌های هنری آنها مانند نقاشی کشیدن، قیچی کردن و... تقویت می‌شود.

چه مهارت هایی در مهدکودک تقویت میشوند؟

 

کلام آخر

به طور کلی، مهدکودک به کودکان آموزش‌های جامعی را ارائه می‌دهد که اساس موفقیت تحصیلی و اجتماعی آینده آنها را تعیین می‌کند. مربیان مهدکودک نیز از روش‌های آموزشی مختلفی از جمله فعالیت‌های عملی، کار گروهی و آموزش‌های فردی برای کمک به کودکان در یادگیری و رشد در یک محیط جذاب و سرگرم‌کننده استفاده می‌کنند.

مزایای خاص مهد برای کودک ، گفته شد ولی لازمه آن رسیدن کودک به سن خاص و آماده سازی او از قبل می‌باشد. اگر فرستادن کودک به مهد در زمان مناسب اتفاق نیفتد می تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد.