هزینه جلسات گفتار درمانی چقدر است؟

گفتار درمانی یکی از روش‌های درمانی بسیار مهم برای افرادی به شمار می‌رود که دچار اختلالات گفتاری هستند. یکی از مسائلی که در روند گفتار درمانی بسیار اهمیت دارد برآورد هزینه جلسات گفتار درمانی است. از آنجایی که گفتار درمانی در جلسات متعددی انجام می‌شود در نظر گرفتن هزینه‌ها پیش از گفتار درمانی بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل در این مقاله به هزینه جلسات گفتار درمانی خواهیم پرداخت.


گفتار درمانی چیست؟

پیش از اینکه به هزینه گفتار درمانی بپردازیم شاید بهتر باشد در مورد گفتار درمانی بگوییم. گفتار درمانی یکی از رشته‌های توان‌بخشی به شمار می‌رود که می‌تواند مشکلات گفتار، صوت و بلع را در افراد درمان کند. این روش درمانی اختلالات مرتبط با گفتار و زبان را آسیب‌شناسی می‌کند و با استفاده از تکنیک‌ها و اقدامات مثبت به بهبود وضعیت گفتار و زبان فرد کمک می‌نماید. گفتار درمانی تنها محدود به کودکان نیست و می‌تواند به درمان اختلالات گفتاری در بزرگسالان نیز کمک رساند. فرایند گفتار درمانی توسط گفتار درمانگر دنبال می‌شود.

گفتار درمانی


انواع خدمات گفتار درمانی

خدمات گفتار درمانی معطوف به درمان اختلالات گفتار است که به طور معمول به شکل‌های زیر در افراد دیده می‌شود:

  • اختلالات کلامی: افرادی که نمی‌توانند کلمات را به شکل درست و صحیح ادا کنند در واقع دچار اختلالات کلامی هستند. بریده‌بریده صحبت کردن و عدم تلفظ کلمات به شکل صحیح از جمله اختلالات کلامی به شمار می‌روند که گفتار درمانی اختلال تلفظ می‌تواند به بهبود آنها کمک کند.
  • اختلالات زبانی: اختلالات زبانی به عدم درک صحبت‌های دیگران و ناتوانی در انتقال افکار و احساسات خود به دیگران گفته می‌شود.
  • اختلالات روابط اجتماعی: این اختلال باعث می‌شود که فرد نتواند ارتباط درستی را با دیگران برقرار کند؛ به طور مثال کودکان دچار اوتیسم دچار این مشکل هستند.
  • اختلالات شناختی: افراد دچار این اختلالات شناختی مشکلاتی را در تمرکز، حافظه و حل مسائل دارند و به طور معمول بر اثر سکته مغزی یا آلزایمر به این مشکل دچار می‌شوند.
  • اختلالات بلع: افرادی که در بلع خود دچار مشکل هستند نیاز به گفتار درمانی اختلالات بلع برای رفع این مشکل دارند. به طور معمول عمل جراحی یا آسیب به سر می‌تواند این اختلال را به وجود آورد.

خدمات گفتار درمانی با توجه به این اختلالات برنامه‌ریزی می‌شود. در روند گفتار درمانی ابتدا گفتار درمانگر به بررسی و تشخیص مشکلات گفتاری فرد می‌پردازد و بر اساس مشکلات فرد برنامه درمانی شخصی‌سازی شده را تدوین می‌کند. هر کدام از اختلالاتی که از آنها نام برده شد نیاز به یک برنامه گفتار درمانی جداگانه دارند تا به رفع مشکلات فرد کمک شود.

انواع خدمات گفتار درمانی


هزینه گفتار درمانی بزرگسالان

بزرگسالان به دلایل مختلفی ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشند که از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکل تنفس
  • مشکل لکنت زبان
  • مشکل صوت (گرفتگی صدا، صدای خش و…)
  • مشکل از دست دادن گفتار پس از آسیب مغزی (سکته مغزی و..)
  • بیماری‌هایی نورولوژی که باعث آسیب گفتاری می‌شوند (ms ، پارکینسون)
  • مشکل بلع

هزینه گفتار درمانی بزرگسالان بر اساس عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • شدت و نوع مشکل گفتاری: نوع و شدت اختلال گفتاری یا زبانی تأثیر زیادی بر هزینه‌ها می‌گذارد. افرادی که مشکلات پیچیده‌تر گفتاری دارند معمولاً به جلسات بیشتر و درمان‌های تخصصی‌تر نیاز دارند.
  • تعداد جلسات درمانی: تعداد جلسات گفتار درمانی مورد نیاز با توجه به وضعیت بیمار بر روی هزینه‌ها اثرگذار است. ممکن است فرد به چندین جلسه کوتاه یا جلسات طولانی‌تری نیاز داشته باشد.
  • تخصص و تجربه گفتار درمانگر: هزینه‌های درمانی با توجه به تخصص و تجربه گفتار درمانگر متفاوت است. گفتار درمانگران با تجربه و تخصص بالاتر به طور معمول هزینه بالاتری دریافت می‌کنند.
  • مکان جغرافیایی: هزینه‌ها بر اساس مکان جغرافیایی و سطح زندگی در مناطق مختلف نیز متفاوت هستند. در شهرهای بزرگ هزینه‌های گفتاردرمانی بیشتر از شهرهای کوچک است.
  • نوع مرکز درمانی: نوع مرکز درمانی (خصوصی یا دولتی) بر روی قیمت تأثیر می‌گذارد. هزینه گفتاردرمانی در مراکز خصوصی به نسبت مراکز دولتی بالاتر است.
  • استفاده از تجهیزات یا روش‌های خاص: استفاده از تکنولوژی‌ها یا روش‌های خاص در روند گفتار درمانی می‌تواند بر روی هزینه گفتار درمانی بزرگسالان تأثیر بگذارد.

تعرفه گفتار درمانی بزرگسالان

 

هزینه گفتار درمانی کودکان

کودکان نیز به دلایل مختلفی به گفتار درمانی نیاز دارند. از جمله اختلالات شایعی که در کودکان وجود دارد و برای درمان آنها باید از گفتار درمانی استفاده کرد موارد زیر هستند:

  • تاخیر در کلام
  • مشکل در تلفظ حروف
  • لکنت زبان
  • مشکل اوتیسم
  • مشکل شکاف کام و لب
  • مشکل گفتار ناشی از آسیب مغزی

هزینه‌های گفتار درمانی کودکان با توجه به نوع مشکل کودک و موارد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول هزینه گفتار درمانی در کودکان با توجه به همان مواردی تعیین می‌شود که در گفتار درمانی بزرگسالان اثرگذار هستند. نوع و شدت اختلالات گفتاری، تعداد و مدت جلسات درمانی، تخصص و تجربه گفتار درمانگر، محل زندگی افراد و... می‌توانند بر روی هزینه گفتار درمانی کودکان اثر بگذارند و به همین دلیل نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای گفتار درمانی کودکان معرفی کرد.

قیمت گفتار درمانی کودکان


هزینه گفتار درمانی در منزل

در بسیاری مواقع افراد امکان حضور در مراکز گفتار درمانی را ندارند. دلایلی همچون بیماری، دوری از مراکز گفتار درمانی و مشغله فرد همگی می‌توانند از حضور فرد در مراکز گفتار درمانی جلوگیری کنند. در چنین مواقعی برای رفع مشکلات گفتاری نیاز است گفتار درمانگر به منزل فرد مراجعه کند. در این وضعیت علاوه بر مواردی که از آنها نام برده شد هزینه مراجعه گفتار درمانگر به منزل در نظر گرفته می‌شود و به هزینه‌های دیگر اضافه می‌گردد.

قیمت گفتار درمانی در منزل


 آیا بیمه هزینه‌های گفتار درمانی را تقبل می‌کند؟

شاید برای بسیاری از بیماران سؤال باشد که گفتار درمانی تحت پوشش بیمه‌ قرار دارد یا خیر. این مسئله به نوع بیمه‌ای بستگی دارد که فرد تحت حمایت آن است. برخی از انواع بیمه همچون بیمه تکمیلی ممکن است بخشی از هزینه‌های گفتار درمانی را تقبل کنند که باید افراد این مسئله را از بیمه خود سؤال کنند.

پرداخت هزینه گفتار درمانی توسط بیمه


بهترین مرکز گفتار درمانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

باید توجه داشت افراد نباید کیفیت گفتار درمانی را قربانی هزینه‌ها کنند. بسیار مهم است افراد جهت برطرف کردن اختلالات گفتاری به مراکز درمانی مراجعه کنند که بهترین گفتار درمانی را در کنار یک هزینه مناسب به فرد ارائه می‌دهند. گفتار درمانی یک روند حساس است که تجربه و تخصص گفتار درمانگر و امکانات مجموعه گفتار درمانی نقش مهمی را در موفقیت آن ایفا می‌کنند. یکی از مراکزی که افراد می‌توانند به آن مراجعه کنند کلینیک گفتار درمانی آسان است. در این کلینیک هزینه گفتار درمانی با توجه به تعرفه‌های مشخص شده از بیماران دریافت می‌شود و بهترین کیفیت گفتار درمانی به افراد ارائه می‌شود.
افراد می‌توانند با اطمینان خاطر به این کلینیک گفتار درمانی در غرب تهران مراجعه کنند و از خدمات آن استفاده نمایند.

بهترین مرکز گفتار درمانی


کلام پایانی

یکی از مواردی که در روند گفتار درمانی بسیار اهمیت دارد هزینه‌های گفتار درمانی است. همان‌طور که اشاره شد هزینه گفتار درمانی بر اساس موارد متعددی همچون نوع و شدت اختلال گفتار، تعداد و مدت جلسات درمانی، و تجربه و تخصص گفتار درمانگر می‌تواند متفاوت باشد. بسیار مهم است افراد به مراکز گفتار درمانی معتبر مراجعه کنند تا با بررسی وضعیت اختلال گفتار و نیاز بیمار هزینه گفتار درمانی مشخص شود.